Har du också E-postkaos?

Min äldsta e-post är i alla fall ett skämt. Jag har säkert tusentals mail som ligger kvar sedan pinsamt många år tillbaka och det känns liksom övermäktigt att gå igenom den mailen. ”Tänk om jag tar bort någonting viktigt”. Asch! NU har jag bestämt mig och i helgen ska jag få ordning på den gamla inkorgen. Jag har två relativt nya mailadresser också där jag har försökt hålla ordning från början! Gör om och gör rätt, tänkte jag och fick två harmoniska e-mailkonton. Eftersom jag misstänker att jag inte är ensam om att ha ett e-postkaos så tänkte jag dela några tips när det kommer till just det!

Har du svarat/läst eller hanterat ett mail? Ta då bort det gamla från inkorgen – om det inte är absolut nödvändigt att behålla. Om du ska behålla mailet; skapa mappar med olika kategorier och flytta därefter mailet till berörd kategori. Det gör att helheten blir stilrenare och du kan lättare hitta rätt kategori av mail!

Har du – precis som jag – en gammal mail med tusentals gamla meddelanden? Använd sökfunktionen och sök fram sådant du vet att du behöver behålla. Skapa kategorier och lägg dina nödvändiga ”keepers” i respektive kategori. Allt som blir över i inkorgen? Markera ALLA och radera. Jag lovar att du klarar dig utan dessa! Om det – mot all förmodan – uppstår en situation där det hade varit bra att ha något gammalt mail, då kommer det garanterat att lösa sig ändå, trots att mailet blivit raderat! Seså, in och radera och börja om!

På jobbet; Stör mailen din arbetsro och inkräktar på sådant du behöver få gjort? Ha ett system!

– Om du inte är beroende av att hämta och läsa din e-post för att kunna utföra ditt arbete så undvik att starta dagen med att gå igenom dina mail. Det kan nämligen ta väldigt mycket tid i anspråk vilket gör att du i slutet av dagen inser att du lagt så mycket tid på att hantera och svara på mail du fått att du inte åstadkommit särskilt mycket annat. Öppna istället mailen efter att du har slutfört den viktigaste uppgiften du gett dig själv den dagen.

– Stäng av funktionen som berättar att mail har inkommit, då undviker du störningsmoment när du jobbar med någonting annat.

Önskar dig en trevlig fredag och lycka till med rensandet!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *