Hur du får ordning på ditt papperskaos!

Hörrni, kan vi bara ägna en minut och försöka få ordning på papperskaoset som ständigt exploderar?! Hemma hos mig bildas det ständigt högar med fakturor, pensionspapper, reklam, och annat som ”behöver kollas igenom”. Detta är verkligen en akilleshäl för mig. Jag AVSKYR pappershögar men är samtidigt en mästare på att skapa de förbaskade högarna. Har inte hittat något fungerande system när det kommer till att hantera papper. Däremot har jag läst på om ämnet och samlat ett gäng tips jag tror kan bidra!

För att få bukt med papperskaoset:

  • Skriv aldrig ner meddelanden och påminnelser till dig själv på lösa lappar som hamnar överallt. Försök istället använda dig av en anteckningsbok och samla allt du behöver komma ihåg på samma ställe!
  • Använder du en anslagstavla? Behåll den ren! Försök att bara ha aktuella saker på den och skapa en rutin att rensa tavlan minst en gång/vecka.
  • Att skriva kom-ihåg-lappar rör till energin och tar istället upp onödig plats i dina tankar. Detta gör att du lättare glömmer saker. Använd istället en kalender där du skriver ner kom-ihåg-saker. Ha gärna en gemensam där alla i familjen kan skriva upp sina aktiviteter!
  • Ekonomipapper som fakturor mm; Bestäm en specifik dag då du går igenom alla papper som har med din ekonomi att göra. Gå igenom högen och se till att du bara behåller aktuella uppgifter. Gör upp ett system för att betala räkningar, arkivera papper du behöver behålla på ett sätt där du lätt kan hitta dom (en uppmärkt pärm t.ex.) och släng sådant som inte nödvändigtvis måste behållas. Försäkringsinformation går lätt att hitta på nätet idag så gör dig av med pappersversionerna!
  • Tips att spana in minimalisterna.se som ger ytterligare grymma tips på hur du kan rensa bland dina papper (och mycket annat, såklart)!

Jag bestämmer nu att imorgon, tisdag, är dagen då jag går igenom mina pappershögar här hemma!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: